Kolacja w Monachium, śniadanie w Hamburgu, obiad w Berlinie

Gondola na Jenner (Jennerbahn)

Jenner to szczyt o wysokości 1874 m n.p.m. należący do masywu Göllstock, położony w Alpach Berchtesgadeńskich. Jest to jedna z niewielu gór w okolicy, na którą można dostać się kolejką, dlatego stanowi popularny cel turystyczny. Ze szczytu rozpościera się dobry widok na masyw Watzmann (trzecia najwyższa góra w Niemczech, 2713 m n.p.m.) oraz Jezioro Królewskie (Königssee). Jest to też dobry punkt do podjęcia pieszych wędrówek, a w zimie zjazdów dla zaawansowanych narciarzy.

Pomysł budowy kolejki zrodził się zaraz po wojnie i pochodził od samych mieszkańców regionu. Jednym z głównych inicjatorów i założycielem Berchtesgadener Bergbahn GmbH był Joseph Aschauer (1902-1995), alpinista, przewodnik i narciarz. Już jako 17-latek pokonał on wschodnią ścianę masywu Watzmann. Tuż po wojnie odkrył przypadkowo drogę, która do dzisiaj jest najchętniej podejmowana przez alpinistów, a samą ścianę pokonał w swoim życiu ponad sto razy. Jako narciarz zjazdowy wziął udział w Mistrzostwach Świata w Narciarstwie Klasycznym w 1929 roku w Zakopanem. Sport ten uprawiał do lat osiemdziesiątych swojego życia. W okresie, kiedy Obersalzberg stał się popularny wśród narodowych socjalistów, z jego usług jako przewodnika górskiego korzystał m.in. Hermann Göring.

Zbyt mały kapitał nie pozwolił od razu na budowę kolejki na Jenner. Zamiast tego zrealizowano mniejszy projekt – kolejkę Obersalzbergbahn. Została ona oddana do użytku w 1950 roku. Z poziomu 530 metrów można wjechać na stację położoną na wysokości 1020 metrów (długość 1530 m). Kolejka funkcjonuje do dzisiaj.

Jennerbahn musiał poczekać na oficjalną premierę. Dzięki znacznemu zaangażowaniu lokalnej społeczności i przedsiębiorców oraz przekształceniu firmy Berchtesgadener Bergbahn w spółkę akcyjną, można było rozpocząć budowę w 1952 roku. Już rok później nastąpiło otwarcie i pierwsi chętni mogli wjechać na górę. Początkowo do dyspozycji pozostawało 140 podwójnych, otwartych krzesełek oraz 30 zamkniętych gondoli, każda dla dwóch osób. Później sukcesywnie zastępowano otwarte siedzenia kabinami. Przy budowie kolejki wykorzystano system mocowania szwajcarskiej firmy Von Roll, który pozwala na znaczne zwalnianie biegu kabiny lub nawet jej zatrzymanie przy wsiadaniu lub wysiadaniu nie powodując zakłóceń czy przerw w pracy całego wyciągu. Cechą charakterystyczną jest też ułożenie krzesełek, bokiem do linii jazdy. W Europie poza kolejką Jennerbahn z tego konkretnego systemu (Von Roll VR101) korzysta tylko jeden obiekt – Komáří hůrka (807,5 m n.p.m.) w Rudawach na terenie Czech.

Widok ze szczytu na restaurację, Schönau am Königsee (Bawaria) 2015 © Viator Polonicus, Gero Grube

Podróż na Jenner zaczyna się w dolnej stacji kolejki i trwa około 20 minut. W tym czasie pokonuje się różnicę 1170 metrów a cała długość kolejki wynosi 3320 metrów. Po drodze mija się środkową stację, gdzie posiadacze biletu na całą trasę powinni okazać go pracownikowi. Górna stacja kolejki położona jest na wysokości 1800 metrów. Stąd wiedzie wygodny szlak na platformę widokową i szczyt Jenner (1874 m n.p.m.). Spacer trwa około 20 minut. Ze szczytu rozpościera się widok na dolinę, okoliczne masywy (Watzmann, Hoher Göll), widać także Kehlsteinhaus. Przy górnej stacji kolejki działa restauracja z obszernym tarasem. Jest to najwyżej położona w Niemczech restauracja sieci Marktrestaurant. Jest również sklep z pamiątkami, niewielka wystawa minerałów i skamielin oraz toalety.

Kolejka na Jenner, Schönau am Königsee (Bawaria) 2015 © Viator Polonicus, Gero Grube

Warto wiedzieć: pod koniec trasy, tuż przed górną stacją kolejki można w dole wypatrzeć rodzinę świstaków!

UWAGA: kolejka jest w tej chwili modernizowana, planowane ponowne uruchomienie – wiosna 2018.

(Informacje nieaktualne, kolejka jest obecnie zamknięta)
W sezonie letnim (VI-IX) kolejka pracuje od 9.00 do 17.00.
Polecany czas pobytu na górze przy ładnej pogodzie 1,5-2 godziny.
Ceny są zróżnicowane w zależności od wyboru trasy. Wjazd i zjazd dla dorosłego kosztuje 22 €. Taniej jest po 14.45 (tzw. Last Minute) – 17,8 €.

www.jennerbahn.de (aktualne informacje)

Komentarze